Logo Robotika.SK Faculty of Electrical Engineering and Information Technology, Slovak University of Technology  Logo Faculty of Mathematics, Physics and Informatics, Comenius University 

Riešenie možno odovzdávať do: 24.04.2020 20:00:00

1. Úloha: Slepá škvrna

Aj ľudské oko obsahuje optickú šošovku. Vďaka nej sa na sietnici vytvára vnímaný obraz sveta: všetky lúče prichádzajúce z jedného bodu v priestore (napríklad nejaký bod na ploche displeja) sa aj na sietnici stretnú v jednom bode. Sietnica je plná "optických senzorov" (tyčinky a čapíky). Zozbierané a predspracované informácie sa prenášajú ďalej optickými nervami do mozgu. V mieste, kde je optický nerv pripojený k oku, je sietnica prerušená - na tomto mieste oko nedokáže spracovať dopadajúce svetlo: hovoríme o slepej škvrne.

Zakryte si ľavé oko, tvár dajte do vzdialenosti asi 20 cm pred displejom a pravé oko zaostrite na kríž na obrázku. Pohybujte hlavou dopredu-dozadu, kým sa nestane, že čierny bod na obrázku zmizne. Vtedy ste našli svoju slepú škvrnu.

zdroj: snowbrains.com

Úloha: Zostrojte robotickú aparatúru, do ktorej človek položí bradu (alebo sa o ňu tvárou nejak inak oprie) a ktorá (za pomoci reakcií človeka zosnímaných napr. pomocou dotykového alebo ultrazvukového senzora) nájde stred slepej škvrny a zmeria veľkosť slepej škvrny v uhlových stupňoch zorného poľa, horizontálnym aj vertikálnym smerom. Súčasťou je aj návod na použitie aparatúry. Funkčnosť aparatúry otestujte na rôznych ľuďoch.

2. Úloha: Najväčšia rýchlosť

Komu sa to už nestalo? Našli sme šnúrku, na ktorej niečo visí - napríklad kľúče, prívesok, alebo gulička na stiahnutie plátna pre projektor a podobne a šnúrku sme vzali do ruky a začali ňou točiť. Na prvý pohľad sa to nezdá, ale aj pri malej námahe takto môžeme dosiahnuť pomerne vysokú rýchlosť v desiatkach km za hodinu! :-)

Falcon 9, zdroj: space.com

Úloha: Zostrojte robota, ktorý dokáže roztočiť niečo. Robot nejakou dôveryhodnou metódou zmeria rýchlosť niektorého bodu, ktorý roztočil a vypíše ju na displeji. 3 body získa iba tím, ktorý dosiahne najväčšiu rýchlosť. Ak rýchlosť zmerať neviete, aspoň ju odhadnite. Upozornenie: dajte pozor na nábytok i všetky živé bytosti v miestnosti a radšej svoje riešenie testujte pod dozorom dospelej osoby.

Riešenia