Logo Robotika.SK Faculty of Electrical Engineering and Information Technology, Slovak University of Technology  Logo Faculty of Mathematics, Physics and Informatics, Comenius University 

Team name: DonBoti

About the team:

Assignment: Roulette

Popis konštrukcie:

Najprv sme si zostrojili časť, ktorá bude odpájať motory od rulety, ktorá funguje s pomocou prehadzovačiek. urobili sme mierne zrýchlený prevod, aby sa to roztočilo rýchlejšie. Potom sme urobili veľké koleso, ktoré sa nakoniec ukázalo ako výborný zotrvačník :-) Pôvodne sme chceli robiť "brzdítka", pretože sa nám do dotáčalo veľmi dlho, ale nakoniec sa to vyriešilo tak, že sme tam pripojili pár kolečiek naviac, teda iba spomaľovali. Prirobili sme farebné senzory, ktorými meriame otočenie kolesa.
Popis riešenia / merania:
Najprv sme otáčanie chceli monitorovať papierovým prúžkom s troma farbami; čiernou, červenou a bielou, ale ukázalo sa že koleso, ktoré slúži ako otočná časť rulety, by sa muselo točiť veľmi pomaly, a presnosť by aj tak bola veľmi malá. Nakoniec sme vymysleli že po obvode otočnej časti nalepíme pásik, na ktorom sú odtiene čiernej. Ukázalo sa že je to presnejšie ako trojfarebný pásik, pri ktorom sme museli monitorovať každý prúžok a tuto len na konci zmeriame odtieň. Keďže N môže byť až 20, takže otočenie musíme merať s presnosťou na dvadsatiny jednej otočky. Preto sme zobrali 2 gradienty (tak sa nazývajú tie odtiene) po 10 odtieňoch a nalepili sme ich po obvode. Ešte sme museli riešiť, ako zistiť na ktorom prúžku to zastavilo. Vyriešili sme to tak, že sme jednu polovičku kolesa urobili z časti čiernu a druhú nie. Tak dokážeme zmerať aj na ktorej polke koleso zastavilo.
Dekódovanie prebieha takto:
V programe sú zadané rozsahy jednotlivých odtieňov. Robot skontroluje na ktorom odtieni koleso zastavilo a zapíše si to. Potom skontroluje na ktorej polovici koleso zastalo. Ak zastalo na čiernej, tak pričíta 10, čo je počet odtieňov na jednom pásiku. Potom zistené číslo vydelí 20timi a vynásobí číslom N.
Príklad: N je 12 a koleso zastavilo na 7mom odtieni v čiernej polke. To znamená že k 7 pripočíta 10 a potom to celé vydelí 20timi, takže mu vyjde zlomok 17/20, čo je otočenie od počiatočnej pozície kolesa. Potom to vynásobí N-kom a vyjde mu 204/20, čo je 10,2. To číslo zaokrúhli nahor, pretože už začal tú časť, z ktorej mal desatinné čísla.
Takže celé výpočty sú: round_up((poradové číslo odtieňa)/20*N) (round_up je akože "zaokrúhlenie nahor"). 
Niekedy nastáva chyba, v meraní odtieňu keď sú iné podmienky osvetlenia.
BONUS:
Určite ste si všimli, že vo videu sme namiesto ciferníka s číslami, dali z polovice čierne kruhy.
Urobili sme to tak, pretože na normálnom ciferníku by počet políčok musel byť stále iný; od 1 do 20. Volá sa to Benhamove disky, a tie by mali vytvárať efekt, že namiesto čiernych prúžkov vidíte rôzne odtiene farieb, ale na kamere ten efekt bohužiaľ nebolo vidieť. V skutočnosti sme videli trochu hnedej a modrej.
 
Popis programu:
Robot najprv preradí prehadzovačku, tak, aby mohli motory roztočiť koleso. Postupne ho roztočí na náhodnú rýchlosť od -80 do -100, aby sa vždy nezastavilo na približne rovnakej pozícii. Keď ho roztočí, počká ešte sekundu a potom odpojí motory od kolesa a o sekundu ich zastaví, aby sa dovtedy nič nezadrhlo. Potom čaká kým sa hodnoty oboch farebných senzorov nemenia, potom pípne, vypíše hodnotu senzora na displej (kvôli možnosti kontroly) a čaká na stlačenie tlačidla. Vtedy dekóduje polohu v ktorej koleso zastalo, vypíše ju na displej a povie to číslo, na ktorom koleso zastavilo.

Photos:

Videos:

Programs:

Rating:

1. Za úlohu Ruleta získavate 2,7b. Páči sa mi detailný popis riešenia ako aj kroky ako ste postupovali. Chýba vám fotka tímu a v rámci videa som nepočula zvuk výsledku. Inak je to veľmi zaujímavé riešenie.

2. Mohli ste aj ten čas točenia spraviť trocha náhodný, nielen rýchlosť. Video máte super!

3. Páčil sa mi opis postupu, ako ste svoje riešenie vytvárali. Pekne ste zapojili škálu šedej. Riešenie vyzerá byť presné. Super.

4. Môžete byť na seba hrdí, toto je určite príklad aj pre ostatné tímy, ako pracovať. Vytrvalosť, nadšenie, precíznosť spracovania, kvalitné výstupy, tvorivé nápady. Viete o tom, že takýto sivý gradient bol kedysi použitý na lokalizáciu na ihrisku v robotickom futbale? ihrisko v roku 2008