Zadanie 3: Úloha 2 - Vymeriavanie miestnosti
Naše údaje:
Názov tímu: Bern964
Autori: Alexej, Alex a Slavo
Kategória: "zajace"
Ročník: 6. ročník ZŠ
Škola: ZŠ Bernolákova a Amavet klub 964, Vranov nad Topľou
Základné údaje o robotovi:
Stavebnica: LEGO Mindstorms EV3 – 2ks
Senzory: 1 x ultrasonic
Motory: 2 x servomotor
Iné: 1 x gyroskop
Programovací jazyk: Lego Mindstorms EV3 EDU - EV3 blokové programovanie
O nás a fotografia tímu:
Sme žiaci 6. ročníka. Fotku tímu prikladáme medzi fotografie.
Popis riešenia a programovanie:
Konštrukcia robota je jednoduchá. Obsahuje senzor na meranie vzdialenosti a gyroskop. Gyroskop slúži na to aby sa robot otáčal do pravého uhla v pravouhlej miestnosti. Miestnosť je podľa zadania pravouhlá. Senzorom vzdialenosti meriame, kde sú dvere (otvor) a kde nie.
Princíp nášho riešenia je, že sme každú stenu rozdelili na rovnaké úseky podľa zadania. Robot postupne prechádza úsekmi a na displeji zobrazuje stena (nič) alebo dvere - otvor (tmavý štvorček). Na vykresľovanie sme použili samostatné premenné, kde máme súradnice umiestnenia štvorčeka.
Na začiatku programu si v ponuke môžete vybrať 3 predvolené veľkosti miestností. Na uloženie počtu úsek sme použili premennú rozmer, ktorú sme podľa toho nastavili. Táto časť sa môže meniť.
V programe sme museli zohľadniť, že prvý úsek je kratší a preto sme použili premennú korekcie dĺžky úseku (riešili sme skúšaním a dolaďovaním).
Na záver sme pridali ďalšiu kocku. Slúži ako poznámkový blok pre maliara. Ukáže koľko okien sa nachádza v miestnosti.
Zadanie sa nám veľmi páčilo. Na začiatku sme si mysleli, že to bude jednoduché. Ale postupne pribudli problémy, ktoré sa nám snáď podarilo zvládnuť.
1. Je pekné vidieť aj riešenie so starou dobrou EV3! Konštrukcia s malými kolieskami ma zaujala, zdá sa, že je pomerne presná. 2. Veľmi pekne spracované. Prezentácia na videu ukazuje rôzne varianty. Vidno, že ste si dali záležať a zohľadnili rôzne situácie. Za mňa super. 3. Za úlohu Vymeriavanie miestnosti získavte 3b. Veľmi pekne ste popísali riešenie úlohy. 4. Vau, to je velmi pekné a vynikajúce riešenie! Tou vetou "Ak programujete inú riadiacu jednotku ako Spike Prime, využite grafické zobrazenie na displeji tak, aby z neho bola poloha dverí jednoznačná." sme mali na mysli to, že keď sú niekde otvorené dvere v rohovej pozícií, tak ak program na displeji zobrazí vždy iba rovnaký štvorček, tak sa zo zobrazenej mapy nedá zistiť, na ktorej z dvoch stien tam sú dvere. Preto sú v zadaní niektoré viac svietiace a niektoré menej, aby sa to dalo rozlíšiť. Na EV3 by sa dalo napr. zobraziť odlišný symbol. Ale tento handicap Vášho riešenia ste vykompenzovali tým, že sa dá vyberať z rôzne veľkých miestností a výsledok sa odvysiela cez BT. Gratulujem!
Názov tímu: ZŠ Bernolákova - Amavet 964
Autori: Tomáš
Ročník: 7. ročník ZŠ
Senzory: 1 x ultrasonic, 1 x gyroskop
Motory: 2 x servomotor, 2x malé motory
Iné: 1 x piest ovládaný motorom
Som žiakom 7. ročníka. Túto úlohu som začal robiť sám. Bol som dlho chorý a chcel som ju aj sám zvládnuť. Preto som si to vyskúšal.
Popis konštrukcie:
Konštrukcia sa skladá z pohyblivého podvozku. Na pohyb robota používam dva servomotory. Na podvozku sa nachádza konštrukcia s pohyblivým ramenom. Toto rameno zabezpečuje pohyb štetca. Štetec je umiestnený na páse. Pás je poháňaný malým motorom, ktorý zabezpečuje pohyb štetca hore a dole pri maľovaní. Druhý malý motor zabezpečuje ohyb celého ramena, tak aby sa štetec namočil do nádržky s farbou. Celé som zrealizoval pomocou piestu, ktorý bol pripojený na malý motor.
Pri mojich pokusoch som nakoniec zistil, že táto konštrukcia nie je úplne dobrá. Lebo sa mi nepodarilo robota nasmerovať až na maľovanie rohov. Všetko ostatné vymaľuje a k rohom sa neviem dostať. Dôvodom je veľkosť nádržky, ktorá mi nedovolila prísť až k rohu. Iná konštrukcia, ktorú som skúšal veľmi znečistila robota a väčšina farby odkvapkala.
Naberanie farby sa mi podarilo urobiť pomocou náklonu celého ramena. Táto funkcia ide bez problémov, ako je vidieť vo videu.
Programovanie:
Programovanie nebolo veľmi ťažké. Veľa času som strávil pri úpravách konštrukcie a jej postupnej zmeny až do aktuálneho stavu.
Zadanie vyskúšalo moju odolnosť a hlavne trpezlivosť. Ďakujem.
1. Asi najlepšia konštrukcia v tomto kole. Ak by ste mali viac dielikov, ľahko by sa dala konštrukcia s pásom zvýšiť a maľovať tak ešte väčšiu plochu. Mne by sa tie stekance nepáčili, ale napokon sa dá povedať, že úlohu ste splnili. 2. Na to, že si pracoval sám, ide o veľmi vydarené riešenie. Zaujímalo by ma, ako sa robot otáča a natiera aj zvyšné steny. Štetku namáčal priebežne a tak náter bol celkom hustý, aj pokrýval súvislú časť steny, hoci nie celú. Na budúce môžeš pridať na začiatok videa aj nejaký krátky popis modelu, ako funguje. 3. Za úlohu Maliar natierač získavate 3b. Páči sa mi spôsob realizácie riešenia. 4. Fíha, toto je naozaj premakané riešenie! Výborná konštrukcia, natiera parádne. Už len pridať možnosť otáčania a môžete navrhovať reálny prototyp pre maliarske práce! :-) Gratulujem!