Logo Robotika.SK Faculty of Electrical Engineering and Information Technology, Slovak University of Technology  Logo Faculty of Mathematics, Physics and Informatics, Comenius University 

Teamname: M-TEAM

Über das Team: Tím ZŠ v Marhani

Aufgabe: War

VOJNA

Naše riešenie vyzerá takto:

a) Čítanie rozkazov

Na čítanie rozkazov používame optický snímač. Ako prvý spôsob, ktorý nám napadol, bolo zobrazovanie rozkazov pomocou farieb. Teda povel by bol zakódovaný pomocou 2 farieb. Každý rozkaz by mal iné poradie farieb, napríklad červená - modrá, zelená - červená atď. Lenže to nešlo - snímač nevedel správne prečítať farby - napríklad pri čiernej farbe zobrazoval neustále čísla 0,1,3,5 - dookola. Teda farby sa nedali použiť. Nakoniec sme prišli na riešenie len s čiernou a bielou. Tieto dve farby rozlišujeme pomocou snímača, ktorý je zapnuté na snímanie dopadajúceho svetla - Ambient Light Intensity. Blikanie monitora sme urobili pomocou prezentácie v Powerpointe. Prezentácia má 2 prázdne snímky - jedna má čierne, druhá biele pozadie. Tieto prepíname podľa potreby. Čítanie funguje takto:

Vytvoríme premennú Bliknutia. Dáme do nej nulu. Vyresetujeme časovač. Načítame svetlo z monitora. Počkáme pol sekundy. Znova načítame svetlo z monitora. Máme dve čísla - tieto od seba odčítame.  Ak došlo k bliknutiu - tak vtedy je druhé číslo väčšie ako to prvé. Na monitore nám to fungovalo tak, že rozdiel medzi bielou a čiernou bol vždy aspoň 3. Preto potom porovnávame výsledok po odčítaní - ak je výsledok väčší ako 3 , tak zvýšime počet bliknutí o 1. Ak je menší -  1,2 - tak sa farba nezmenila. Po zväčšení počtu bliknutí vyresetujeme časovač. Ak monitor neblikol - premenná sa nenavyšuje a časovač sa nenuluje. Ak časovač nameria čas 10 - to znamená, že počas 10 sekúnd nedošlo ku nijakej zmene - monitor neblikol a robot to vyhodnotí, že signál je kompletný a ide vykonať rozkaz. Počas čítania sa na displeji zobrazuje počet bliknutí. Po skončení prijímania rozkazov sa ukáže na displeji oznam o tom, že ktorý príkaz sa ide vykonávať.

b) Vykonávanie rozkazov

Rozkaz sa vykonáva v jednom switchi. Celý program beží v nekonečnej slučke. Podľa počtu bliknutí sa vykoná správna vetva - správny rozkaz. Prvé rozkazy sa vykonávajú pomocou spínača, ktorý jazdí po ozubenenej dráhe.  Preto je vetvách spravená vlastná "kocka" s menom "spinac", ktorá ovláda pohyb spínača. Mení sa len dĺžka jazdy. Na konci jazdy spínač stlačí správne rameno a spínač sa vráti na štart - návrat kontrolujeme pomocou dotykového snímača. Pri zbraniach sme si veľmi pomohli gumičkami. Ďalšie rozkazy sú vykonávané pomocou motorov. Celý program beží v slučke - po vykonaní jedného rozkazu robot čaká na ďalší. Pri rozkaze kapitulácie a pri rozkaze, kedy treba zničiť veliteľské centrum - vtedy sa rozkazy vykonajú a program sa zastaví, prerušíme slučku. Vojna skončila.

Náš robot plní tieto rozkazy:

1. Neprišiel žiadny rozkaz - monitor neblikol

Nebojujeme, robot prehráva pesničku - My sme smelí vojaci. Na videu je ju dosť zle počuť :(

2. Monitor blikol 1 - krát

Robot vysiela pechotu - vyštartuje obrnené vozidlo.

3. Monitor blikol 2 - krát

Do útoku odchádza tank.

4. Monitor blikol 3 - krát

Robot vypúšťa zo zásobníka jedovatý plyn.

5. Monitor blikol 4 - krát

Začína raketový útok.

6. Monitor blikol 5 - krát

Prišiel rozkaz ku kapitulácii - vyvesíme bielu vlajku.

7. Monitor blikol 6 - krát

Z prístavu vyplávala bojová loď.

8. Monitor blikol 7 - krát

Rozkaz na použitie katapultu.

9. Monitor blikol 8 - krát

Rozkaz na zničenie veliteľského centra - aby sa moderná technika nedostala k nepriateľovi.

10. Monitor blikol 9 - krát

Do vzduchu štartuje vrtuľník. 

11. Monitor blikol 10 - krát

Na oblohe sú nepriateľské lietadlá - je treba vyhlásiť letecký poplach. Robot prehrá zvuk sirény.

 

Všetko :)

Fotografien:

Videos:

Programme:

Bewertung:

Spoločné poznámky: naštastie reklám bolo viac ako bojových robotov. Snáď nás teda v budúcnosti čaká viac komercie ako vojen. Ako vždy nás najviac potešili dôkladné kompletné riešenia v jednom i druhom prípade. Tvorivá úloha naznačila veľký potenciál. LEGO + roboty + tvorivosť patria k sebe a nie je to len tak - sadnúť a niečo spraviť. Možno je táto liga trochu iný formát, ale dúfam, že sa k tvorivým úlohám s otvoreným koncom ešte dostanete. Krásnym príkladom je kategória onStage v súťaži RoboCup Junior, ktorá spája techniku s umením - tancom, hudbou i výtvarným stvárnením a dáva súťažiacim možnosť vyšantiť sa po technickej i umeleckej stránke a harmonicky obe zladiť do jedného presvedčivého výsledku. Zároveň sú takéto úlohy príležitosťou na diskusiu, na vyjadrenie svojich myšlienok. V tomto kole sme väčšinou prideľovali body viac zhovievavo, najmä ak ste vynaložili primerané úsilie i keď výsledok nebol práve vhodný na nasadenie v armáde alebo vysielanie v prestávke hokejového finále na Jednotke.

M-Team: dobrá práca! Udržovať družinu v dobrej nálade je základ morálky.

1. Za úlohu Vojna získavate 3b. Páči sami ako ste detailne popísali vysvetlívky/pokyny k jednotlivým príkazom.

2. Páči sa mi široké spektrum úloh ktoré dokáže robot plniť. Aj konštrukcia je pekná a spoľahlivá. Oceňujem aj použitie pneumatických prvkov.

3. Veľmi pekne spracované video aj modely, aj postup ako jeden robot spúšťal ďalších. Prepracované celé prostredie. Super popis na videu k akciám aj v opise.