Logo Robotika.SK Faculty of Electrical Engineering and Information Technology, Slovak University of Technology  Logo Faculty of Mathematics, Physics and Informatics, Comenius University 

Team name: SupraTech

About the team:

Assignment: Pendulum

Tím: SupraTech

Robotická liga 2019

Zadanie 3, 1. úloha: Kyvadlo

Popis riešenia

Robot je navrhnutý pre používanie troch rôzne dlhých kyvadiel. Výmena kyvadiel prebieha ručne. Na meranie počiatočnej výchylky kyvadla sme použili uhlomer. Pred začiatkom merania bolo kyvadlo ručne nastavené na požadovanú počiatočnú výchylku. Po pustení kyvadla a prejdení niekoľkých kmitov sme spustili meranie časovej dĺžky kmitu, ktoré zmeria čas pre 10 kmitov a nakoniec ukáže priemernú hodnotu. Pri každom kyvadle sme vykonali meranie pre počiatočnú výchylku od 10° do 60°.  Pri vyšších počiatočných výchylkách bol už pohyb kyvadla tak rýchly, že senzor nedokázal spoľahlivo merať. Pri všetkých kyvadlách sme zistili mierne predlžovanie časovej dĺžky kmitu so zväčšujúcou sa počiatočnou výchylkou a výraznú závislosť časovej dĺžky kmitu od dĺžky kyvadla – s dlhším kyvadlom sa doba kmitu predlžovala.

Robot

Robot tvorí jedna riadiaca jednotka EV3 a jeden senzor farieb pre snímanie polohy kyvadla v stredovej polohe. Použili sme tri kyvadlá s rôznou dĺžkou. Malé kyvadlo malo dĺžku 14,5 cm, stredné kyvadlo malo dĺžku 29 cm a veľké kyvadlo malo dĺžku 40 cm. Na meranie počiatočnej výchylky kyvadla sme použili uhlomer pripevnený k závesu kyvadla.

Program

Program tvoria dve vetvy:

  1. meranie a zapisovanie časovej dĺžky kmitu pomocou senzora farieb nastaveného v režime merania intenzity odrazeného svetla, pri každom prechode konca kyvadla pred senzorom zaznie krátky zvykový signál
  2. po stlačení stredného tlačidla na riadiacej jednotke je zobrazovaná časová dĺžka kmitu, po nameraní a zobrazení desiatich hodnôt je vypočítaný priemer, ktorý je následne zobrazený, po ďalšom stlačení stredného tlačidla riadiacej jednotky začne nové meranie

Photos:

Videos:

Programs:

Rating:

Áno, výborne, toto je vzorové riešenie, ďakujeme, veľmi sa tešíme. A budeme naďalej predpokladať, že je to všetko práca členov tímu a nie vedúceho, spoliehame sa na to. ;) Rozhodcovia:

1. Pekne spravované meranie aj výsledky. Páči sa mi aj stroj na meranie, aj použitie uhlomeru.

2. Za úlohu kyvadlo získavate 3b. Veľmi sa mi páči váš popis riešenia a nové zistenia. Taktiež oceňujem, že vypisujete namerané hodnoty na displeji.

3. Pekne spracvané riešenie úlohy (písomne, fotografie, graf, tabuľka, aj video). Super, že namerané údaje je zreteľne vidieť aj na Ev3 kocke.

4. Super!

Assignment: Modern traffic

Tím: SupraTech

Robotická liga 2019

Zadanie 3, 2. úloha: Moderná doprava

Popis riešenia

Postavili sme dve rovnaké nákladné vozidlá, ktoré sú ovládané jedným diaľkovým ovládačom cez BlueTooth. Vozidlá sú pred štartom umiestnené na značky vzdialené 50 cm od seba rovnobežne s čiarou vyznačenou na podlahe. Pomocou diaľkového ovládača je riadená rýchlosť a smer oboch vozidiel. Rýchlosť oboch vozidiel dopredu alebo dozadu je ovládaná zároveň,  zmena smeru jazdy doľava alebo doprava je na prvom vozidle vykonaná takmer okamžite, na druhom vozidle až vtedy, keď druhé vozidlo prejde vzdialenosť 50 cm. Pri skúške bolo cieľom prejsť jeden okruh s dĺžkou asi 5 m tak, aby druhé vozidlo nasledovalo prvé s rovnomerným odstupom.

Pôvodne sme chceli prvé vozidlo ovládať diaľkovým ovládaním pripojeným cez USB kábel v Daisy-Chain móde a povely do druhého vozidla odosielať cez BlueTooth, ale zistili sme problémy s riadením motorov spôsobené oneskorením pri prenose cez USB kábel a preto sme sa rozhodli použiť BlueTooth ovládanie pre obe vozidlá.  Pri skúškach programu pre riadenie vozidiel sme zistili, že vozidlá rovnaký program vykonávali rôzne a preto sme museli postaviť nové vozidlá.

Robot

Diaľkové ovládanie tvorí riadiaca jednotka EV3 a dva EV3 veľké motory pre snímanie polohy páčky pre ovládanie rýchlosti a kolieska pre ovládanie smeru.

Vozidlo tvorí riadiaca jednotka EV3, dva EV3 veľké motory pre pohon a jeden EV3 stredný motor pre ovládanie smeru. Vozidlo má za riadiacou jednotkou vytvorenú plochu na prevoz nákladu.

Program

Po spustení programu diaľkového ovládania je nadviazané BlueTooth spojenie s riadiacimi jednotkami vozidiel, následne sa program rozdelí na šesť vlákien:

  1. sledovanie uhla natočenia snímača motora pre ovládanie rýchlosti a zapísanie hodnoty do premennej
  2. sledovanie uhla natočenia snímača motora pre ovládanie smeru a zapísanie hodnoty do premennej
  3. odosielanie hodnôt z premenných rýchlosti a smeru obom vozidlám cez BlueTooth
  4. ukončenie BlueTooth spojenia s riadiacimi jednotkami vozidiel po stlačení stredného tlačidla a ukončenie programu
  5. zobrazovanie hodnôt rýchlosti, smeru a korekcií na obrazovke
  6. nastavenie korekcií pre rýchlosť a smer druhého vozidla, ktoré sa použijú ak druhé vozidlo neudržiava rovnomerný odstup od prvého vozidla alebo pri nastavení priameho smeru vozidlo nejde priamo

Po spustení programu vozidla 1 prebehne nastavenie predných kolies do priameho smeru a následne sa program rozdelí na tri vlákna:

  1. riadenie rýchlosti vozidla
  2. riadenie smeru vozidla
  3. zápis doručenej hodnoty pre riadenie smeru vozidla s oneskorením 0,2 otáčky kolesa

Po spustení programu vozidla 2 prebehne nastavenie predných kolies do priameho smeru a následne sa program rozdelí na sedem vlákien:

  1. riadenie rýchlosti vozidla
  2. riadenie smeru vozidla
  3. zápis doručenej hodnoty pre riadenie smeru vozidla každých 0,2 otáčky kolesa do premennej typ pole pre zaznamenávanie sledu žiadaných hodnôt smeru zaslaných cez BlueTooth
  4. výpočet pozície pre čítanie hodnoty smeru z premennej typ pole pre zaznamenávanie sledu hodnôt smeru na základe požadovanej vzdialenosti medzi vozidlami
  5. čítanie hodnoty smeru z premennej typ pole pre zaznamenávanie sledu hodnôt smeru z predtým vypočítanej pozície od konca poľa – načítanie hodnoty smeru, akú malo prvé vozidlo presne v tom istom mieste ako sa práve nachádza druhé vozidlo
  6. nastavenie korekcií pre požadovanú vzdialenosť medzi vozidlami a smeru ak druhé vozidlo nezabáča na rovnakom mieste ako prvé vozidlo alebo pri nastavení priameho smeru vozidlo nejde priamo
  7. zobrazovanie hodnôt rýchlosti, smeru a korekcií na obrazovke pre potreby ladenia

Photos:

Videos:

Programs:

Rating:

To sú skvelé nákladiaky. Máte veľmi silný tím. Ešte raz pre istotu napíšem - uistite sa, že na úlohe robíte vy a nie váš vedúci. :-) A tu sú pozdravy od rozhodcov:

1. Spravili ste nielen pekné autíčka, ktoré robia všetko, čo treba, ale máte k nim aj super ovládač. Výborne. Na druhej strane, tým, že ovládate obe autíčka súčasne, ste si úlohu trocha zjednodušili.

2. Za úlohu Moderná doprava získavate 3b. Veľmi sa mi páči vás podrobný popis riešenia úlohy, podrobne zdokumentované fotky vozidiel ako aj dokonalý program :)

3. Chválim podrobný popis riešenia úlohy a tiež zobrazenie riešenia na videu.

4. Gratulujem! Pekné riešenie aj spracovanie!