Logo Robotika.SK Faculty of Electrical Engineering and Information Technology, Slovak University of Technology  Logo Faculty of Mathematics, Physics and Informatics, Comenius University 

Team name: Šachisti

About the team: Sme tím z robotického krúžku pri Spojenej škole sv. Františka v Bratislave.

Assignment: Standing waves

Špagát nie je priviazaný na ozubenom koliesku, lebo by sa zakrúcal. Preto je priviazaný na kocke, ktorú ozubené koliesko iba posúva vľavo a vpravo ako hriadeľ na lokomotíve. Najprv sme spravili jeden motor s dvoma prevodmi, ale nestačil tak sme prihodili druhý motor a dokopy je to zrýchlenie 1:25. Rýchlosť motorov sa dá ovládať šipkami na EV3 a to sa zobrazí aj na displeji a aj namerané °/s pomocov časovača a otáčkového senzora. Aby sme našli ideálny špagát sme hladali a experimentovali s rôznymi. Pri pevnom priviazaní špagátu sa nám vlnenie tažko hladalo. Stojaté vlny s viacerými uzlami sa nám najlepšie hľadali povolením špagátu, spôsobilo to zvýšenie otáčok kvôli menšiemu odporu a následným našponovaním špagátu. Tu je naše meranie rýchlosti otáčania, špagát sme ale nemali vždy rovnako napnutý:

počet uzlov / nastavenie rýchlosti motora  / namerané otáčky za sekundu / frekvencia (*25) / spôsob uchytenia a dlzka lana / rychlost vlny

0 (žiaden)  / 10 / 0.283 / 7.075 / pevne d=125 / v = 1768,75 cm/s
1 / 14 / 0.4061 / 10.1525 / pevne d=125 / v = 1269,0,625 cm/s
1 / 13 / 0.379 / 9.475 / pevne d=125  / v = 1184,375 cm/s
1 / 12 / 0.3515 / 8.7875 / v ruke d=140  / v = 1230,25 cm/s
2 / 13 / 0.516 / 12.9 / v ruke d=140  / v = 1204 cm/s
2 / 20 / 0.5258 / 13.145 / v ruke d=140  / v = 1226,86667 cm/s
4 / 23 / 0.6003 / 15.0075 / v ruke d=140  / v = 840,42 cm/s
3 / 23 / 0.5532 / 13.83 / v ruke d=140 / v = 968,1 cm/s
3 / 23 / 0.5543 / 13.8575 / v ruke d=140  / v = 970,025 cm/s

Aby sme dosiahli viacej kopčekov, museli sme znížiť napätie špagátu a preto je rýchlosť šírenia menšia.

Photos:

Videos:

Programs:

Rating:

1. Za úlohu Stojaté vlny získavate 3b. Páčia sa mi Vaše podrobné výpočty v popise riešenia :)

2. Pekne vymyslený strojček a aj dokumentácia experimentov. Obzvlášť sa mi páči, že ste naozaj zmerali počet uzlov aj rýchlosť. Trocha mi vadí, že ste pri niektorých pokusoch držali šnúrku v ruke, lebo ste tak mohli, hoci nechtiac, ovplyvniť meranie. Ale inak je to super!

3. Pekné riešenie! Páči sa mi ako ste to skúsili pre rôzne rýchlosti, a dĺžky lana. Tiež chválim ako ste namerané údaje vložili do tabuľky v popise! :)

Držím palce pri riešení ďalších úloh!

P.S. Možno by stačilo aj kratšie video ;)

4. Riešenie spĺňa všetky základné formality.
Videjko je trošku dlhé a za špagátom nie je dostatočne jasný kontrast. Aj tak sa Vám zdá sa podarilo vytvoriť najviac rôznych stacionárnych vĺn a dokonca ste čo-to aj pomerali a vyrátali. Tešíme sa na ďalšie riešenia.