Logo Robotika.SK Faculty of Electrical Engineering and Information Technology, Slovak University of Technology  Logo Faculty of Mathematics, Physics and Informatics, Comenius University 

Team name: DonBoti

About the team:

Assignment: Antikythera

Ahojte, sme tím DonBoti a pripravili sme si pre vás riešenie úlohy Antikythera.

Najprv sme si postavili prevod na sčítavanie a potom sme si postavili takmer rovnaký prevod na odčítavanie.

Prevod na násobenie, bol trocha ťažší, pretože sme museli spraviť prevody, ktoré sa dajú spraviť v jednej línii z LEGO koliesok.

Podarilo sa nám spraviť prevody x1, x3, x5 a x9, ale ten sme na videu neukázali, pretože išiel veľmi ťažko.

Keď sme to mali hotové, dali sme to všetko dokopy a vznikol nám náš stroj.

Pôvodne sme chceli otočenie ručičiek merať farebnými senzormi, kvôli väčšej presnosti, ale nakoniec sme to spravili bez riadiacej jednotky

Na papier sme si nakreslili ciferníky, papier sme nalepili na krabicu a stroj sme zabudovali do krabice.

Potom sme prirobili ešte ďalší ciferník na prechody cez desiatkynásobení a spravili sme horné ciferníky, a Antikythera bola hotová.

Photos:

Videos:

Programs:

    Rating:

    1. NIe je mi celkom jasné, ako sa zobrazuje výsledok, ale z videa som si to nejako odvodil. Pekná mašinka, oceňujem aj násobenie!

    2. Za úlohu Antikythera získavate 2,8b. Je vidieť, že ste sa s úlohou vyhrali a podarilo sa vám zostrojiť ukážkové počítadlo. V rámci úlohy ste neodovzdali fotku tímu.

    3. Spravili ste super komplexný mechanizmus. Video som si musela viackrát zastaviť, aby som našla, kde sa zobrazuje výsledok.

    4. Prekrásny mechanizmus. Vynikajúce! Skvelé. Akurát to násobenie - tomu nerozumiem, vyzerá to, ako keby bolo treba napr. pre násobenie 4x3 otočiť tou prvou páčkou do polohy 4 trikrát. Tomu by som rozumel - kolieska by zaberali iba v jednom smere a smerom naspäť by ostali v pôvodnej pozícii. Ale tu bol zámer zjavne iný, ale potom nerozumiem, prečo s tým treba tak migať dopredu-dozadu. Ale to, že to ukazuje aj desiatky aj jednotky, je výborné tiež!


    Assignment: Brexit

    █████████████████████████████████████████████████████████

    Dobrý deň, sme tím DonBot a toto je naše riešenie úlohy Brexit (zatiaľ v štádiu beta, viď poznámku nižšie).

    Poznámka:

    Pretože sme zle odhadli, koľko takáto veľká stavba môže trvať postaviť a naprogramovať, nestihli sme robota (zo softvérovej stránky) úplne dokončiť. Nechceme nič sľubovať, ale je možné, že za niekoľko dní uverejníme na našom Youtube kanáli (https://www.youtube.com/channel/UCiysZiUCQbnWt2TN4QANzyw) finálnu verziu.

    Konštrukcia robota:

    Robot je ovládaný dvomi EV3 kockami, ktoré spolu komunikujú cez Bluetooth. Sú farebne odlíšené - hlavná kocka je označená ako červená, vedľajšia ako modrá. Robot sa po zemi pohybuje pomocou dvoch veľkých motorov. Jeden z nich je zapojený do červenej kocky a jeden do modrej. Druhú os ovláda len červená kocka, taktiež veľkým motorom. Tretiu os (určenú na zdvíhanie škatuliek zo zeme) ovláda jeden stredný motor zapojený do červenej kocky. Na "vešiaku" nad červenou kockou je umiestnený nástavec s robotickou rukou. Táto ruka je ovládaná jedným stredným motorom. Zospodu "mostíka" je na druhej osi umiestnený ultrazvukový snímač na meranie výšky škatuliek (ktoré majú pravidelný tvar kocky). Na druhej osi (alebo "mostíku") sú začiatočné a koncové body označené dvomi dotykovými snímačmi. Každý z nich je zapojený k inej kocke. Konštrukcia s dvomi riadiacimi kockami umožňujú predĺžiť mostík na, približne 90cm (tu by už bol ale problém s ohýbaním mostíka).

    Stručný popis programu:

    1. Po spustení programov pre obe kocky sa spustí meranie priemeru kruhu (priemer sa odvodí od dĺžky druhej osi, alebo "mostíka").

    2. Stlačením tlačidla na červenej (hlavnej) kocky sa začne meranie.

    3. Ultrazvukovým snímačom sa v pravidelných intervaloch meria vzdialenosť od podložky, na ktorej sú umiestnené škatuľky (v našom prípade kocky).

    4. Keď tento snímač zaznamená niečo vyššie ako úroveň podložky, vytvorí v dvojrozmernom poli nový index so súradnicami tohto miesta. Do ďalšieho poľa sa zaznamená aj výška škatuľky.

    5. Po skončení merania sa robot vráti na štartovaciu pozíciu.

    6. Prečíta údaje z polí a nájde druhú najvyššiu škatuľku (tu nám program prestal fungovať, za týmto miestom bol už len pokus program narýchlo dokončiť).

    7. (Od tohto bodu je len napísané, čo sme mali naplánované, aby robot urobil) Robot si vypýta pripojenie nástavca s robotickou rukou.

    8. Presunie sa s týmto nástavcom na miesto druhej najväčšej škatuľky.

    9. Zodvihne ju a prenesie mimo kruhu.

    █████████████████████████████████████████████████████████

    Photos:

    Videos:

    Programs:

    Rating:

    1. Škoda, že ste to nedokončili, lebo robot je impozantný.

    2. Za úlohu Brexit získavate 3b. Páči sa mi popis riešenia a fotky robota.

    3. Veru, trochu zlý odhad času. Pozerala som aj na vašom kanáli, ale nič mi tam nezobrazilo.

    4. Výborný 3D skener ste vyrobili. Jeho najväčší problém je nepresnosť a zašumenosť ultrazvukového senzora, takže meranie by bolo treba urobiť aj viackrát a vyčistiť. Samozrejme ďalší problém sú odrazy, ktoré získate od krabičiek na miestach, keď senzor nie je priamo nad krabičkou - tam tie vzdialenosti budú o niečo väčšie, lebo zvuk poletí šikmo, ale stále sa odrazí a bude sa to javiť ako druhá, nižšia krabička. Myslím si ale, že je to takto riešiteľné - ak poznáte nejaké doplňujúce informácie - napríklad minimálne rozostupy medzi krabičkami a ich očakávané výšky. Len to vyhodnotenie a spracovanie nameraných dát nebude žiadna trivialita. V prvom rade by bolo treba takto získané údaje vizualizovať a potom ich dôkladne analyzovať a následne navrhnúť algoritmus. Ak sa do toho predsa len pustíte, to by bolo super. Vďaka za výborné nápady!