Logo Robotika.SK Faculty of Electrical Engineering and Information Technology, Slovak University of Technology  Logo Faculty of Mathematics, Physics and Informatics, Comenius University 

Team name: BoscoBoti

About the team: Skupina deti stretavajucich v Salezianskom stredisku a na vyletoch.

Assignment: Fisherman

Dobrý deň, sme tím BoscoBoti a chceli by sme vám predstaviť naše riešenie na úlohu „Rybár“.

Konštrukcia robota

Náš robot vyzerá ako most, ktorý sa vie sa s pomocou 1. large motora pohybovať dopredu a dozadu. Na hornej časti je vozíček (na ktorom je umiestnená riadiaca jednotka EV3) ktorý sa s pomocou ďalšieho large motora pohybuje doprava aj doľava. Zdola na vozíčku sú pripevnené dva farebné senzory a pri senzoroch sú pripevnené dva medium motory z ktorých jeden slúži ako kliešte ktoré sa dokážu s pomocou prvého medium motora zatvárať a otvárať. Druhý medium motor slúži na spúšťanie kliešťov dole aj hore aby dokázal rybu vytiahnuť z vody.(Na druhom medium motore je naviják, na navijáku je lano ktoré je priviazané na kliešte).

Program

Náš program je takýto: najprv sa vozík bude hýbať doľava až dokým farebné senzory nezasnímajú okraj nádoby. Potom sa celý robot pohne kúsok dopredu a potom sa vozík pohne doprava až dokým senzory nezasnímajú druhý okraj nádoby, potom sa opäť pohne kúsok dopredu a tieto dva pohyby robí robot do nekonečna. Medzi tým robot meria či nezasníma rybu („ryba“ je postavená z lega dupla). Viac v programe.

Photos:

Videos:

Programs:

Rating:

1. Je to dostatočne podobné rybe, ale nepláva to. Inak by ste dostali plný počet bodov, je to pekná konštrukcia.

2. Za úlohu Rybár získavate 2,8b. Chýba vám fotka tímu. Páči sa mi konštrukcia robota.

3. Zaujímavé riešenie. Možno by som privítala viacej senzorov, ktoré by sledovali pohyb ryby. Keďže ryba sa často a veľa hýbe. Vaša ryba je dosť statická a vždy je otočená jedným smerom. Som zvedavá, ako by ste riešili, keby bola napr. otočená kolmo.

4. Škoda, že sme nevideli ako to rameno chodí až po okraj nádoby. Ale treba uznať, že keď bola ryba zameraná, robot ju uchopil presne a spoľahlivo, to sa mi páči. Funguje to!

Assignment: Robust message

Tím: BoscoBoti

Úloha: odolná správa

  1. kolo - 1. úloha

 

Popis riešenia:

Na začiatku sme sa zamysleli, ako zabrániť zlomyselnému vrabcovi, aby keď zamení nejaký bledý kamienok za tmavý alebo opačne, nezmenil zakódované číslo slivky.

Naše riešenie: nezáleží na tom, či je kamienok tmavý alebo bledý, pretože dôležitý je len počet kamienkov, ktorý sa v našom prípade rovná číslu slivky. Príklad: 3 bledé kamienky a 4 tmavé 3+4=7 to znamená číslo slivky je 7. Namiesto kamienkov sme v riešení použili červené a biele štuplíky (červený štuplík = tmavý kamienok a biely štuplík = bledý kamienok). Maximálny počet štuplíkov, ktorý na toto potrebujeme, je pätnásť – slivka číslo 15. Štuplíky sa nepravidelne striedajú podľa toho ako ich tam my uložíme. Na pätnásť štuplíkov, teda na 7 červených a na 8 bielych sme z druhej strany nalepili červené a biele krúžky, aby colour sensor dokázal dobre spočítať štuplíky a nevynechal ani jeden z nich.

Náš robot mal pôvodne vyzerať ako obrovský slimák s ulitou, ale nakoniec je z neho dlhý hranatý slizniak. I keď nie je najväčší fešák, dokáže celkom dobre zahrať rolu veľmi inteligentného „slimáka záhradníka“. Náš výsledný model robota slimáka sa skladá z:

-2 large motorov, ktoré majú kolesá a celého „slimáka“ pohybujú.

-2 medium motorov - jeden ukladá štuplíky na križovatku podľa počtu, ktorý naťukáme na začiatku programu. Druhý medium motor pomáha pri zbieraní štuplíkov a je zodpovedný za to, aby sa všetky štuplíky, ktoré tam druhý slimák zanechal, bezpečne dostali jeden za druhým pod náš colour sensor, ktorý ich počíta. Pri tomto pomáha aj malý nadstavec na konci robota, ktorý pod colour sensor posúva tie štuplíky, ktoré by sa zatúlali pod robota.

- 1 colour sensor, ktorý počíta samotný počet štuplíkov .

- 1 kocky EV3, ktorá to všetko počíta a riadi.

Robot, najprv ako slimák, zanechá zakódované číslo slivky - teda na križovatke zanechá určitý počet kamienkov (štuplíkov), ktorých má na páse vnútri robota uložených a oddelených okolo 20 ks, ale na jedenkrát používa vždy max 15 ks. Na konci robota je malá šmýkľavka, po ktorej sa šmýkajú štuplíky z pása, lebo pás je asi v 4 centimetrovej výške a štuplíky by boli aj na nášho slimáka príliš rozhádzané a neposedne otočené. Túto šmýkľavku potom zameníme za už spomínaný nadstavec. Slimák, ktorý zbiera a číta zakódovaný odkaz, dokáže štuplíky zozbierať z plochy cca 1 cm x 35 cm, ale medzi štuplíkmi musia byť aspoň 2 cm medzery (na túto plochu, ak chceme, aby to robot dobre spočítal,  nemôžme dať viac ako cca 30 štuplíkov).

Program:

Program sa skladá z dvoch samostatne fungujúcich programov. Prvý je pre slimáka, ktorý zakóduje a vyloží počet štuplíkov, ktorý sa rovná číslu slivky. Druhý program je na zozbieranie štuplíkov a následné spočítanie (na prvý aj druhý program používame toho istého robota, kde zmeníme iba šmýkľavku za nadstavec, ktorý sme už viackrát spomínali). Viac v samotnom programe.

Photos:

Videos:

Programs:

Rating:

1. Nemáte síce naozaj minimálny počet kamienkov, ale inak je to vymyslené dobre. Škoda, že to nefunguje celkom spoľahlivo. Počítanie vám však ide výborne!

2. Za úlohu Odolná správa získavate 1.6b. Chýba vám fotka tímu a vaše riešenie spočíva v spočítaní počet stuplíkov - je jedno akej sú farby. Vždy sa súčet rovná počtu štuplíkov.

3. Slimáka si viem predstaviť, určite by bol fešák, keby mal aj ulitu :) ale neviem si predstaviť vás. Trochu mi tam chýbali vaše fotky ;) aby som vedela aký kolektív riešil tieto úlohy.
Okrem toho, že sa vám tie šuplíky obšas zasekávali, tak mal model pri viacerých situáciach náhodné chovanie. Znechanie správnej správy bolo asi skôr o šťastí, ako ste aj sami písali. Max počet štuplíkov mal byť 15, nemuseli ste skúšať spočítať tak veľa.

4. Vidím, že ste si s týmto modelom dali poriadnu prácu. Toto nebola jedna hodina, ani dve... Zároveň ste, myslím, narazili na viaceré výzvy, ktoré si pýtajú ešte ďalšie prototypovanie, skúšanie, úpravy, nápady, testy a znovu a znovu. Taký je zákon LEGO. :) Vrabca ste odpísali svojím spôsobom, ale vynašli ste sa. :)