Logo Robotika.SK Faculty of Electrical Engineering and Information Technology, Slovak University of Technology  Logo Faculty of Mathematics, Physics and Informatics, Comenius University 

Team name: Bern964

About the team: Sme žiaci 6. a 7. ročníka ZŠ vo Vranove nad Topľou a spolu pracujeme v Amavet klube 964.

Assignment: Shopping assistant

Naše údaje:

Názov tímu:  ZŠ Bernolákova - Amavet 964

Autori:  Alex Bobík, Tomáš Kuruc, Markus Baľo, Patrik Kľučár

Kategória:      "zajace"

Ročník:           6. ročník ZŠ

Škola: ZŠ Bernolákova a Amavet klub 964, Vranov nad Topľou

Úloha  Zadanie 1: úloha2 - Pomocník s nákupom

 

Základné údaje o robotovi:

Stavebnica:     LEGO Mindstorms EV3

Procesor:        LEGO Mindstorms EV3 - LEGO EV3 (ARM9)

Senzory:         2 x senzor farby, 1 x ultrazvukový senzor na vzdialenosť

Motory:          2 x servomotor veľký a 2 x servomotor malý

Napájanie:      Lego Mindstorms EV3 batérie

Programovací jazyk:  Lego Mindstorms EV3 EDU - EV3 blokové programovanie

Iné:      1x infračervený senzor a ovládač

 

Spoločné foto nášho tímu:

Náš tím sa skladá s žiakov 6. a 7. ročníka. Navštevujeme krúžok Robotiky a programovania v Základná škola Bernolákova ulica vo Vranove nad Topľou. Tu pracujeme aj v klube Amavet. Tak aby sme sa mohli stretávať častejšie. Naše stretnutia sú zábavné, veľa sa naučíme a hlavne veľa skúšame. Veľa sa učíme nielen od nášho učiteľa ale aj sami a od našich starších spolužiakov. Foto prikladáme medzi fotky.

 

Popis robota – popis riešenia:

Náš robot – pomocník na nákupy je postavený ako mobilný robot. Pri tvorbe sme skúšali rôzne varianty. Robot na základe výberu čísla 1 až 3 ide do obchodu, kde zoberie príslušnú krabičku (tovar) a donesie ju domov. Výber sa robí pred štartom robota z domu. Pomocou infračerveného ovládača. Pri vstupe do priestorov obchodu samozrejme slušne pozdraví (Hello). Až potom si vyberie tovar, ktorý sme mu určili na začiatku. Po prevzatí tovaru pomocou dvoch malých servomotorov sa zas pozdraví. Stenu obchodu a tovar v obchode zameriavame ultrazvukovým senzorom na vzdialenosť.  Po návrate domov tovar robot pustí a pochváli sa. Pustí nákup až keď sa dostane do domu. Použili sme sme aj zvukové efekty. Tak aby bol robot slušný (Hello - pozdrav pri vstupe do obchodu, One, Twoo, Three - vybraný tovar, Bey- odchádza z obchodu, Good job - pri návrate domov a iné).

Stavba 1: na sledovanie čiary sme použili jeden farebný senzor. Druhý sme chceli použiť na rozlišovanie farieb. Robot sa po čiare veľmi kýval a tak sme nedokázali správne zamerať vzdialenosť. Pri opakovaných pokusoch nám ukázal rôzne vzdialenosti. Skúšali sme meniť hodnoty sledovania čiary ale nikdy to nešlo dobre. Preto sme tento pokus zamietli. Nedokázali sme dať o jeden senzor navyše.

Stavba 2: tu sme zmenili počet senzorov na sledovanie čiary. Už sme použili dva senzory farby a tak sledovanie čiary nebolo také „kyvotavé“. Presnosť zamerania steny obchodu a tovaru bola veľmi presná - neskákala. A tak sme si zvolili tento variant.

 

Program:

V programe sme použili aj vlastné bloky, ktoré sme sa naučili používať len prednedávnom

Photos:

Videos:

Programs:

Rating:

1. Výborne spracované kompletné riešenie. Gratulujem! Páči sa mi aj program, je prehľadný, vidieť v ňom čo robí a sú v ňom aj komentáre. Takto sa to robí! Moja jediná výhrada je, že zadanie predpísalo, že výrobky v obchode mali byť poskladané zo súčiastok LEGO, malá drobnosť, ale celý svet sa skladá z malých drobností, tak na ne skúsme dávať pozor. Urobili ste nám radosť!

2. Pekne ste doplnili pozdravenie, ktoré robot povie. Mám pre vás zopár odporúčaní, na čo si dávať pri ďalších úlohách pozor. Skúste nabudúce lepšie okomentovať, čo robíte. Napríklad, keď poviete, že spúšťam číslo dva. Čo to znamená? Že má zobrať druhý tovar z poličky? Alebo, že spúšťate program číslo dva? Tiež neviem aké tlačidlo ste stlačili. Tiež neviem aký tovar je jedna? Dva? ... Ako zadávate robotovi, že má nakúpiť jablko? Túto časť ste trochu podcenili. Mohli ste napr. využiť čas, kým robot putoval po čiare. Alebo v budúcnosti môžete túto časť zrýchliť. Ale tiež vidím, že ste aj keď riešite verziu pre zajace, máte tam aj prvky pre tigre. Takže istý upgrade tam je. Oceňujem snahu.

3. Za úlohu Pomocník s nákupom získavate 3b. Páči sa mi, že ste v rámci riešenia úlohy pridali prvky ako pozdravy a pod.

4. Nákupy mohli byť trocha vernejšie kópie reálnych výrobkov, ale dajme tomu, že sú len dobre zabalené :)
Inak váš robot pekne splní úlohu presne tak ako má, zaslúžite si 3 body.

Assignment: Iverse Pendulum

Naše údaje:

Názov tímu:

ZŠ Bernolákova - Amavet 964

Autori:

Martin Šotík , Svao Glod, Alexej Venceľ

Kategória:

"zajace"

Ročník:

7. ročník ZŠ

Škola:

ZŠ Bernolákova a Amavet klub 964, Vranov nad Topľou

Úloha

1. Úloha: Inverzné kyvadlo

 

 Základné údaje o robotovi:

Procesor:

LEGO Mindstorms EV3 - LEGO EV3 (ARM9)

Motory:

Lego Mindstorms EV3 – 2 x veľký motor

Napájanie:

Lego Mindstorms EV3 batérie

Programovací jazyk:

Lego Mindstorms EV3 EDU - EV3 blokové programovanie

   

 

Popis robota alebo ako sme experimentovali:

Naše vyvažovadlo je zostrojené na mobilnej základni vďaka ktorej robot môže vyvažovať inverzné kyvadlo ktoré sa nachádza v strede robota ktoré je prichytené pomocou ozubených koliesok a pridávajú mu trenie. K vytvoreniu kyvadla sme dospeli postupným experimentovaním a skúšaním.

Krok1: najdôležitejší a najdlhší krok. Snažili sme sa pochopiť ako udržať kyvadlo vo vzduchu, tak aby hneď nepadalo. Pri spoločnom sedení sme to skúšali robotom s rôznymi spôsobmi. Toto nám nešlo. Nakoniec sme skúšali sami. Celé sme to objavovali náhodou. Každý s nás skúšal udržať vo vzduchu rôzne veci. Zistili sme, že najdlhšie predmet v rovnováhe udržali tí spolužiaci, ktorí ho mali dostatočne dlhý. Asi najdlhšie sme udržali vo vzduchu metlu pani upratovačky

Krok2: podľa zistenia sme už len vytvorili jednoduchého robota a pripojili sme paličku z Lego kociek. Menili sme rýchlosť pohybu robota a zvyšovali trenie paličky o robota. Veľmi sa nám nedarilo.

Krok3: začali sme meniť ťažisko a dĺžku paličky z Lego kociek. Toto sa nám ukázalo ako najvhodnejšie riešenie v kombinácii s nastavením trenia paličky o robota.

 

Vo videu nájdete ukážky rôznych dĺžok našich pokusov. Niekde to išlo lepšie a niekde horšie. Je tam aj experiment, ktorý sme nevedeli vyhodnotiť. Sú tam aj experimenty, ktoré naozaj nevyšli.

 

Foto tímu:

 - v prílohe a videu

 

Algoritmus programu

  1. Spustenie vyvažovadla pomocou stredného tlačidla na Ev3
  2. Vyvažovadlo sa posúva dopredu a dozadu pri čom sa kyvadlo vyrovnáva

Pozn. program je vlastne veľmi jednoduchý.

Photos:

Videos:

Programs:

Rating:

1. Je dobre, že ste sa aj s touto úlohou popasovali a zahrali. Prišli ste na dôležité vlastnosti inverzného kyvadla. Dokonca ste našli spôsob, ako kyvadlo udržiavať pomerne dosť dlhú dobu pravidelnými pohybmi robota v rovnováhe. Pri vyvažovaní ale myslíme skôr reagovanie na nepredvídané padanie kyvadla na niektorú stranu, ako jeho pravidelné oscilovanie z jednej strany na druhú, ale aj tak si Vaše riešenie zaslúži pochvalu a bodové ohodnotenie.

2. Páči sa mi, ako ste skúšali, ktoré parametre ovplyvňujú výsledok. Jeden pokus bol celkom vydarený. Ale k celkovému riešeniu veru ešte kúsok chýbal.

3. Za úlohu inverzné kyvadlo získavate 2.4b. Páči sa mi ako ste rozmýšľali a hľadali vhodné riešenie.

4. Neštažili ste si úlohu takýmto dlhým kyvadlom? Ale asi najväčšia slabina vášho riešenia je chýbajúci senzor polohy. Takto to iba odhadujete?