Die Frist für diese Aufgabe ist festgelegt auf: 14.06.2025 20:00:00
1. Auftrag: Soccer
Blíži sa leto, čas, kedy konečne budeme mať viac času na šport. Celosvetovo najpopulárnejším športom je futbal.
Úloha pre zajace: zostrojte robota s nejakými dvoma senzormi na stranách, pomocou ktorých ho ľudský hráč bude môcť bezdotykovo riadiť, aby hral futbal. Robot sa bude neustále pohybovať vpred, ale priblížením ruky/nejakého predmetu k pravej, alebo ľavej strane bude možné plynule meniť smer pohybu robota. Vpredu môže mať malú vidličku, aby ňou mohol čiastočne smerovať/viesť loptu, aby mu pri pohybe hneď neskĺzla nabok - ale pozor, nie je to rugby, loptu nesmie pevne uchopiť ani obkolesiť svojím telom tak, že by sa k nej súperov robot pri dostatočnej šikovnosti nemohol dostať a hráča o loptu obrať. Keď robot do niečoho nabúra, štartuje znovu od svojej bránky. Robot bude mať aj odstreľovací mechanizmus, pomocou ktorého môže loptu odkopnúť smerom vpred. Použite ľubovoľnú loptu, ktorú máte po ruke. Odstrelenie sa bude sa aktivovať klepnutím rukou na hornú stranu robota. Ak máte dosť súčiastok, prípadne aspoň dva tímy, zostrojte si dvoch robotov futbalistov a zahrajte si s nimi malý futbalový turnaj. Ak máte iba jedného robota, rozmiestnite na ihrisku prekážky a loptu a podnikajte nájazdy na bránku.
Úloha pre tigre: ako pre zajace, ale robot bude mať aj farebný senzor, smerujúci nadol. Ak sa robot dostane na okraj ihriska vyznačený páskou inej farby ako je bežná zem na ihrisku, tak automaticky sám zmení smer jazdy na opačný a vráti sa o 15 cm tam, odkiaľ prišiel. Signál na odstrelenie lopty bude robot zachytávať pomocou zabudovaného gyroskopického senzora. Napríklad, ak riadiaca jednotka nebude primontovaná celkom pevne, ľudský hráč ju bude vedieť nakloniť, čím robotovi dá robotovi signál na strelu.
Úloha pre simulantov: v našom prípade nebude cieľom dostať do bránky loptu, ale robota samotného. Robot bude reagovať na 5 tlačidiel na riadiacej jednotke - na jedno alebo dve stlačenia za sebou - celkovo teda 10 rôznych pohybov (napríklad pohyb po oblúku vľavo 20 cm vpred). Vyberte také pohyby, aby na umiestnenie robota do bránky bolo treba určitú šikovnosť a dobre si jeho trajektóriu vopred vypočítať.
Ako motiváciu si pozrite záznamy slovenského tímu LNX Robots z tohtoročných zápasov. Dúfame, že Váš tím uvidíme na RoboCupe 2026!
2. Auftrag: Repair Robot
Úloha pre zajace: Doma je často treba niečo opraviť a nie vždy máme na to čas, trpezlivosť alebo schopnosti. Zostrojte robota opravára, do ktorého môžete vložiť skrutku a skrutkovač, robot pomocou nejakého senzora nájde na ploche miesto, kde treba skrutku kamsi priskrutkovať, umiestni ju na príslušné miesto a pomocou skrutkovača skrutku zamontuje.
Úloha pre tigre: Rovnako ako pre zajace, ale robot bude opakovať zaskrutkovanie aj viacnásobne - vždy sa samostatne vráti na štart, odkiaľ ten istý program (po prípadnom doplnení skrutky) pokračuje ďalej a znovu pomocou senzora nájde na ploche miesto, kde treba skrutku priskrutkovať.
Úloha pre simulantov: Robot sa nachádza v rohu miestnosti a na nejakom "neznámom" mieste je žltý kruh. Robot nájde okraj kruhu, prejde po jeho okraji, čím zmeria jeho obvod, potom na chvíľu zastane, aby používateľ mohol zapnúť kreslenie trajektórie robota. Následne sa robot rozbehne a špirálovitým pohybom sa presunie do stredu kruhu. Demonštrujte na rôznych kruhoch - umiestnených v rôznych častiach miestnosti a s rôznym obvodom, bez zmeny programu alebo hodnôt premenných. Podarí sa Vám nakresliť rôzne druhy špirál?