Logo Robotika.SK Faculty of Electrical Engineering and Information Technology, Slovak University of Technology  Logo Faculty of Mathematics, Physics and Informatics, Comenius University 

Riešenie možno odovzdávať do: 30.06.2016 20:00:00

1. Úloha: Metro a prázdniny

1. O bratislavskom metre kolujú vtipy už desiatky rokov. Niekedy to nemalo byť metro, ale rýchlodráha, ale dnes už dávno koridory, po ktorých mala premávať, zastavali bohatí developeri a bankári, ktorých zaujíma viac stav na ich účtoch ako osoh obyvateľov. Preto sa dnes bratislavská diaľnica nepoužíva ako diaľnica, ale viac ako upchatá mestská komunikácia a celé Slovensko môže zasponzorovať ďalší diaľničný obchvat hlavného mesta. Zadĺžené a chudobné mesto Bratislava sa rozhodlo vybudovať električku do Petržalky už v roku 2003 a ešte v roku 2009 si poslanci mysleli, že v roku 2011 električka začne premávať. Asi bolo treba, aby sa primátorom aspoň na štyri roky stal informatik, aby sa nakoniec niečo naozaj postavilo a snáď sa toto leto budú môcť Petržalčania dostať do centra aj hromadným dopravným prostriedkom na elektrifikovanej trati cez čerstvo otvorený Starý most.

Pred dvoma rokmi bratislavskí poslanci rozhodli, že sa nová električka v Petržalke nebude otáčať, ale použijú sa obojsmerné električky, ktoré majú dvere na oboch stranách, takže vodič vždy otvorí dvere na pravej strane v smere jazdy a na konečnej prejde do kabíny na opačnej strane a električka sa cez výhybku preradí na koľaj v opačnom smere.

Úloha: Zostrojte model bratislavskej petržalskej električky s dverami na oboch stranách, ktoré sa otvárajú automaticky (motorom). Električková trať bude vyznačená čiernou čiarou a budú na nej zákruty vľavo aj vpravo. Zastávky na jednej aj na druhej strane (nie sú vždy na rovnakom mieste) sú označené krátkymi čiernymi čiarami, ktoré sú kolmé na trať - vždy na tej strane, kde je zastávka. Električkový robot má na danom mieste zastať a automaticky otvoriť dvere, aby mohli LEGO panáčikovia vystúpiť alebo nastúpiť, ak chcú. Električka štartuje na Hlavnej stanici, prejde celou traťou až na konečnú v Petržalke a potom naspäť. Na konečnej v Petržalke sa neotáča (nie je tam obratisko), ale na trase späť na Hlavnú stanicu sa pohybuje opačným smerom. Na každej označenej zastávke riadne zastane. Pri pohybe oboma smermi využíva jeden alebo viacero svetelných/farebných senzorov. Pozor na prudké zákruty pri Stavebnej fakulte a pri Kostole trinitárov. :-)

.

2. Robot prišiel na koniec školského roka a nachádza sa pred ním pevná nepohyblivá 30 cm vysoká doska. Za doskou sú prázdniny. Ak sa dostane na druhú stranu, bude mať veselé prázdniny. Zostrojte robota, ktorý to dokáže a vojde sa do kocky so stranou 30 cm. Vynasnažte sa, aby do prázdnin dopadol mäkko a nie tvrdo. :-)

Toto je posledné zadanie hodnotenej časti Letnej ligy. Pred prázdninami ešte zverejníme desiate, nezávislé, celoprázdninové bonusové kolo, ktoré bude vyhodnotené zvlášť.

Otázky a odpovede:

Ot: Tá trať nám vychádza dosť veľká, musí mať presne rovnaký tvar a počet zastávok ako na obrázku? Môžu byť zastávky inej farby bez straty bodového hodnotenia? Od: potešila by nás naozajstná električková trať (tvar a zastávky) a potešili by nás zastávky čiernou čiarou. Vždy platí, že ak je úloha príliš zložitá, môžu si ju súťažiaci zjednodušiť - ale už to nemusí byť za plný počet bodov.

Ot: Ako je myslená podmienka na veľkost robota? Predpokladáme, že robot nemusí byť celý čas menší ako 30cm, ale iba na začiatku a na konci, je to tak? Ináč by asi musel vedieť skákať alebo lietať. :) A musí sa vedieť aj hýbať vpred, alebo stačí ak nejak prelezie stenu a tým sa jeho úloha končí?
Od: Nemusí byť celý čas menší ako 30cm kocka, stačí, keď sa vôjde do 30 cm na štarte, alebo prípadne, ak sa vôbec vojde do 30cm (bez rozobrania, pochopiteľne). A obísť - asi by to za nejakú desatinku boda bolo :-), ale je to myslené tak, že ju má preliezť. Stačí, keď sa dostane cez stenu, nemusí sa vedieť hýbať vpred.

Riešenia