Logo Robotika.SK Faculty of Electrical Engineering and Information Technology, Slovak University of Technology  Logo Faculty of Mathematics, Physics and Informatics, Comenius University 

Riešenie možno odovzdávať do: 26.05.2022 20:00:00

1. Úloha: PAC-MAN

Jar je uprostred, leto sa blíži a zanedlho začnú kvitnúť aj lekná v Botanickej záhrade v Bratislave. Ich listy vyzerajú ako hladní PAC-MANi.


Slávna japonská počítačová hra PAC-MAN ešte aj po vyše 40 rokoch od vydania prináša veľké zisky.

Úloha pre zajacov: Zostrojte robota, ktorý sa bude čo najviac podobať na PAC-MANa v 3D. Dokáže sa pohybovať vpred a počas pohybu otvára a zatvára ústa ako PAC-MAN. Keď mu do úst niečo dobré vbehne (vymyslite si, čo to bude), tak vydá zvuk. Ak sa proti nemu začne pohybovať nepriateľský duch (zachytí ho senzorom), tak PAC-MAN urobí čelom-vzad a dá sa na útek.

Úloha pre tigrov: Zostrojte robota, ktorý sa bude čo najviac podobať na PAC-MANa v 3D. Bude možné ho riadiť na diaľku - či už pomocou druhej riadiacej jednotky, počítača, alebo tabletu alebo mobilu. Hráč môže PAC-MANa rozbehnúť a v kedykoľvek zatočiť vľavo alebo vpravo o 90 stupňov. Keď sa pohybuje, tak otvára ústa ako PAC-MAN. Keď mu do úst niečo dobré vbehne (vymyslite si, čo to bude), tak vydá zvuk (a zvýši svoje skóre). Keď narazí do ducha, tak zastane, vydá zvuk, stratí jeden život a na signál štartuje znovu. Po strate troch životov hra končí a na displeji sa vypíše počet bodov (za zjedenie dobroty je 10 bodov a za zožratie ducha 200, 400, 800 alebo 1600). Keď zje chutnejšiu dobrotu, získa na určitý čas schopnosť zožrať ducha. Kým tú schopnosť má, hrá melódia.

Pre fajnšmekrov:
https://antonsmindstorms.com/2021/06/19/how-to-remote-control-lego-spike-prime-and-robot-inventor-with-python/

https://www.youtube.com/watch?v=M5D429_jVoQ

https://www.youtube.com/watch?v=Oxjgy3C74HM

https://antonsmindstorms.com/2020/06/17/how-to-remote-control-an-ev3-brick-with-spike-prime-over-bluetooth/

 

 

2. Úloha: Poľnohospodársky robot

Jedna z oblastí, kde roboty môžu priniesť obrovský úžitok nielen pre zlepšenie efektívnosti výroby, ale aj pre ochranu životného prostredia, je poľnohospodárstvo. Vývoju poľnohospodárskych robotov sa venujú napríklad na univerzite v Nitre:

Robot TF SPU Nitra
Foto: Vladimír Cviklovič z TF SPU Nitra, zdroj: seminár robotika.sk

Pekným príkladom využitia je aj robot, ktorý odstraňuje burinu, pričom pomocou neurónovej siete rozoznáva čo je burina a aplikuje pesticídy iba na burinu a to veľmi presne. Tým sa šetrí viac ako 90% pesticídov, čo výrazne prispieva k ochrane životného prostredia, zdravším potravinám, pôde a vode.


Video: Robot AX-1 spoločnosti Kitler AS

Úloha pre zajacov: Zostrojte robota, ktorý sa pohybuje po poli a medzi kolesami vyhľadáva čierne kocky, ktoré reprezentujú burinu. Iné kocky si nevšíma. Vždy keď nájde burinu, vydá zvukový signál. Na vyhľadávanie buriny by mal použiť aspoň dva senzory. Na konci riadku sa otočí do ďalšieho riadku a takto pokračuje, až kým neprejde celé pole. Na konci oznámi, koľko burín sa celkovo na poli nachádzalo.

Úloha pre tigrov: Zostrojte robota, ktorý sa pohybuje po poli a medzi kolesami vyhľadáva čierne kocky, ktoré reprezentujú burinu. Iné kocky si nevšíma. Vždy keď nájde burinu, vydá zvukový signál a niečo s tou burinou urobí - buď ju odsunie nabok, vezme so sebou, alebo na ňu aplikuje nejakú látku (napr. LEGO súčiastku). Na vyhľadávanie buriny by mal použiť aspoň tri senzory. Na konci riadku sa otočí do ďalšieho riadku a takto pokračuje, až kým neprejde celé pole. Na konci oznámi, koľko burín sa celkovo na poli nachádzalo.

Riešenia