Logo Robotika.SK Faculty of Electrical Engineering and Information Technology, Slovak University of Technology  Logo Faculty of Mathematics, Physics and Informatics, Comenius University 

Team name: LEGOLAS

About the team: Krúžok pri škole sv. Vincenta de Paul.

Assignment: Geometria pre kajšmentke

Pretože už ostali len dve kocky, jedna EV3 a jedna NXT, tak starší chalani si zobrali EV3 aby mali gyroskop a mohli používať cosínus.

Urobili nejaké výpočty a postavili robota, ale nestihli to doladiť, lebo išli do anglicka a my sme tie sínusi nevedeli, tak sme spravili len Danielove riešenie na ťažisko. Robota sme už mali NXT a už sme mali niečo rozpracované, tak sme už neprehadzovali kocku. Ale podarilo sa to aj s kockou NXT.

Dávame aj fotografie robota starších chalanov aj ich návrh riešenia, aj keď sa nedokončil, lebo vyzerá to riešenie super. Jakub s Filipom a Viktorom nám zas pomohli s popisom nášho trojuholníka.

Hotové riešenie dopadlo takto.

ROBOT: Jedna kocka NXT, dva veľké motory na pohon, sprevodované do pomala a s malými kolesami, aby sa dobre moerali otáčky. Robot mal nápravu veľmi dobre vyváženú a širokú. Jeden veľký pohon mal robot na vykladanie značky. (malý motor nám nechcel fungovať). Na robota sme dali dva colour senzori. používali sme nakoniec iba jeden, ale už sme nemali čas ten druhý demontovať, lebo to bola strašne ťažká úloha. Ako vždy, colour senzor sme v programe museli označiť ako soud senzor a merať akože decibely, lebo NXT nevedelo pochopiť colour senzor. 

PLÁN RIEŠENIA: Plán je priložený medzi obrázkami, aby ste to pochopili, lebo je to najprv zložité, ale potom jednoduché. Daniel si všimol, že keď  pospájame stredy strán a znova a znova a znova, tak sa tie malé trojuholníky približujú k ťažisku. A tak sme sa rizhodli, že robota pošleme po tých čiarach až príde celkom blízko ku stredu.  Stačilo nám odmerať dĺžky strán a uhly trojuholníka. A potom sme sa už len plýžili ku ťažisku.

PROGRAM: Najprv sa robot vyrovnal na čiare, kde začínal. Potrebovali sme jemné vedenie, aby bol rovnobežne s hranou trojuholníka. Preto robot točil pomaly a plynulo. to potom ale spôsobilo to, že keĎ prišiel na koniec strany, tak trochu vybehol na bielu, ale ešte bol takmer rovnobežne  so stranou, po ktorej šiel. a v tej chvíli sme ho zastavili. potom sme vysunuli  stred nápravy robota nad vrchol trojuholnika. A potom točili sme, až kým sme nenašli novú hranu trojuholníka. A odmerali sme si, koľko otáčok kolesá urobili. A to bol potom náš uhol. Potom sme otáčkami zmerali dĺžku strany. A potom ďaľšie dva uhly a ďaľšie dve strany. Kéd sme sčitali všetky otáčky, tak sme zistili, že na 360 stupňov máme asi 5300 otáčok. Z toho sme zobrali polovicu na 180stupnov, teda asi 2650 otáčok. A uhly v trojuholníku boli vlastne 2650 mínus čo sme odmerali. A potom sme chodili už naslepo podľa odmeraných dĺžok a uhlov tak, aby sme našli ťažisko. Najprv nám robot nechodil celkom pekne ako mal, že rovnobežne so stranami, ale tréner nám poradil, že keďže je tá odchýlka malá a vždy rovnaká, tak ju máme vyrovnať bulharskou konštantou. Tak keď sme spočítali súčet vonkajších uhlov trojuholníka, že koľko je to otáčok, tak sme ešte odčítali 100 a potom už robot chodil presne.Keď už robot vždy zakryl bod ťažisko v hocijakom trojuholníku, tak sme už ďalej nespresňovali. ale keby bolo treba meší kruh, tak by sme asi mohli ešte spresňovať.  Niektorí to ešte chceli spresňovať, ale tréner povedal, že už neni čas a že na NXT sme dosiahli fantastický výsledok.

 

Photos:

Videos:

Programs:

Rating:

Celkový záverečný komentár k RL: Ďakujeme všetkým za krásne riešenia. Celkovo ste v tomto ročníku vypracovali 152 riešení úloh. Za každým nich sú hodiny práce. Veríme, že tento čas nebol strávený márne. Nazbierali ste nové skúsenosti a zručnosti, trénovali ste trpezlivosť, cieľavedomosť a tímovú spoluprácu. Ďakujeme, že ste sa do tohto formátu zapojili a boli ste ochotní svoje riešenia zdieľať s ostatnými. Motto ligy je "radosť zo zdieľania a objavovania". Ak sa k svojim riešeniam a riešeniam ostatných tímov ešte vrátite, zamyslíte sa nad nimi a porozprávate sa o nich aj so svojimi spolužiakmi alebo kamarátmi, naše ciele budú splnené. A niektorí z vás začnú vymýšľať svoje vlastné zadania úloh, ktoré potom skúsia vyriešiť. A o svoje nápady sa podelia s ostatnými a svoju tvorivosť tak budú rozvíjať naďalej. Aj my sme sa od vás v tomto ročníku veľa naučili a veľmi nás to bavilo. Ospravedlňujeme sa, ak niekedy hodnotenia neboli celkom vyrovnané, niekde sme niečo prehliadli, či nesprávne pochopili, snažili sme sa vždy výjsť v ústrety a povzbudiť naše vzájomné ligové kamarátstvo, hoci je hlavne virtuálne. A tiež nás mrzí, že hodnotenie riešení a posielanie cien, niekedy trvalo pridlho, všetci rozhodcovia to robili aj tento rok zadarmo a vo svojom voľnom čase navyše popri inej práci. V každom prípade tento týždeň odosielame všetky diplomy a ceny za zostávajúce kolá aj za celkové poradie a želáme vám aktívne strávené prázdniny, veľa pekných zážitkov a nových priateľov!

Ak náhodou máte čas a chuť venovať sa robotom, modelovaniu a 3D tlači, Arduinam, Linuxu, programovaniu, je tu stále možnosť prihlásiť sa do tábora, ktorý bude 7. - 21. júla na Krahuliach (http://itakademia.sk/lstm/) - pre mimobratislavské deti zdarma, pre bratislavské za cenu plnej penzie, alebo ak ste v okolí Bratislavy, do jedného z dvoch týždňových turnusov denných táborov vo Fablabe na prelome júla a augusta (prihlášky sú aj hore na stránke http://dtdt.ninja).

Tak a konečne k hodnoteniu 8. kola: obe úlohy boli veľmi náročné, snáď s výnimkou počítania vrcholov v n-uholníku. Sláva tímom, ktoré svoje riešenia aj v tejto predprázdninovej cestovateľskej dobe dotiahli aspoň do čiastočného riešenia!

Oukej! Sin, cos trochu neľúbime :-), ale nech. K ťažisku - krásne riešenie. Skúste si ešte v trojuholníku nakresliť rovnobežku so stranou, ktorá prechádza ťažiskom. Kde ležia priesečníky so zvyšnými dvoma stranami? Kde na tejto priečke leží ťažisko? ;)

1. Tak čítať a porozumieť popisku bolo pomerne náročné :D, do budúcna by som popracovala na lepšej písomnej prezentácii vášho riešenia. Bolo by fajn, keby ste ukázali, ako váš robot funguje na viacerých trojuholníkoch.

2. Páči sa mi ako ste to vymysleli a ešte viac sa mi páči, že z vášho opisu vyplýva, že si v tíme pomáhate a učíte sa navzájom. Ale tie trojuholníky ste si mohli spraviť aj väčšie (no dobre, tak by boli bez nápisu), takto je skoro jedno kam dáte panáčika, stále to vyzerá dobre.

3. Veľmi pekne opísaný postup. Super, že ste to skúšali na viacerých útvaroch. ý
Ozaj ste to ale mohli skúšať na trochu väčších trojuholníkoch. Takto sa ta presnosť len veľmi ťažko kontroluje.

4. Za úlohu získavate 3b. Úlohu s nájdením ťažiska ste si trošku prispôsobili, ale dali ste to :).

Assignment: Knot

Ako sme tvorili: Najprv sme celý krúžok vyberali aký uzol zaviažeme. Ďaľší krúžok sme zistili, že sa to nedá a že skúsime urobiť aspoň uzlík na špagáte. Ďaľší krúžok sme postavili troch robotov, ktorý mali spolu zaviazať jeden uzol. Na štvrtom krúžku sme už hýbali robotmi a zistili sme, že to musíme upraviť, aby sa to podarilo, ale boli to už len malé úpravy a tak sme už aj programovali. to sme sice stihli, ale nie doladiť a tak sme to dokončovali doma.

PLÁN: Robot A drží špagát tak, aby zľahka mohol preklzovať, ale sám aby sa špagát neposúval. Robot B drží koniec špagátu a začne ho ťahať. Natiahne ho ponad vidle robota C. Potom robot B natiahne ešte veľký kus, aby bolo dosť na slučku a potom sa vráti medzi robota A a B. Keď prejde medzi A a B, trak pritom prekríži špagát. robot A mu pomôže tak, že sa trochu priblíži, aby špagát klesol na zem. (robot A zisťuje štart robota B ultrasonickým senzorom). Potom robot C zistí ultrasonickým senzorom že robot B už špagát prekrížil a o dve sekundy zdvihne vidle. Tak vznikne prekížené oko, cez ktoré robot B prebehne aj so špagátom. Potom pohybom vpred robot B strhne špagát z vidiel a zatiahne uzlík.

 Program: okrem ultrasonických senzorov sme to moc neautomatizovali, všetko sme štartovali zo značiek a chodili o pevné otáčky. Akurát ultrsonický senzor na robotovi B s kockou NXT nám trochu blbol, tak sme robili tri merania pol sekundy po sebe a brali sme ich len ak boli skoro zhodné. Preto sme nechali robota B trčať pred senzorom robota C aspoň 6 sekúnd. Robot A ziťuje štart robota B každé dve sekundy, aby nepomýlil NXT robota B.

 Robot A: kocka EV3, dvojmotorový podvozok, prekĺzavací uchzt špagátu, senzor ultrasonic

Robot B: dvojkolesový podvozok, kocka EV3, jedno rameno s malým motorom na úchop a pustenie špagátu

Robot C: Stojanový robot s vidlami na reťazi pohon 2x veľký motor a jeden ultrasonický senzor. Kocka NXT.

 P.S. robot občas asi prešmykol alebo čo, lebo nešiel presne po rovnakej dráhe dva krát po sebe aj keď mal rovnaký program. (Ešte by to chcelo odladiť, alebo chodiť po čiare, alebo tak nejak) tak sme video strihli a trochu mu pomohli...

Photos:

Videos:

Programs:

Rating:

Hihi. My sme na krúžku skúsili robiť privezovanie lode o hríbik v prístave. Skoro sme to aj dokončili, ale termín bol neúprosný. Pekné, že sa vám toto podarilo vyčarovať, gratulujem!

1. Skutočná súhra robotov :). Pekné riešenie, škoda, že ste to nestihli doladiť, bolo by to super!

2. Uzlík vyzerá výborne, aj celá choreografia trojice robotov je fantastická. Prečo treba troch, keď človek uviaže uzol dvoma rukami? :)
Keby v tom videu nebol strih, tak dám aj plný počet bodov, takto sorry.

3. Taaaak, bolo to na viac pokusov ;)
Ale snaha sa cení!

4. Za úlohu uzol získavate 3b. Popis riešenia, fotky, program aj video sú ok :)