Logo Robotika.SK Faculty of Electrical Engineering and Information Technology, Slovak University of Technology  Logo Faculty of Mathematics, Physics and Informatics, Comenius University 

Team name: 2sestry79

About the team: Sme dve sestry, jedna stavia robotov a druha ich programuje.

Assignment: Antikythera

Rozhodli sme sa, ze k tejto ulohe postavime stroj, ktory mechanicky (pomocou prevodov) pocita pocet otacok osky.

Vovnutri sa nachadzaju prevody, ktore dokopy maju pomer 1:10, co znamena ze zatialco jedno koliesko urobi jednu otacku, druhe urobi desat. 

Robot nepouziva ziadne motory, je cisto mechanicky. Rukou tocime osku a na "displeji" sa zobrazuje pocet otacok tejto osky. 

Na osku je napojeny najprv jeden prevod s najmensim ozubenym kolieskom ake je v lego technic, ktore ma 8 zubkov a s najvacsim, ktore ma velkost 40 zubkov - cize je to prevod do pomala s pomerom 1:5 (8:40=1:5).

Za tym je koliesko, na ktorom su s obojstrannou paskou prilepene 2 cisla - 0 a 5 - na nom sa zobrazuje, ci robot urobil pol otacky alebo celu.

Za nim su dva prevody, jeden s ozubenymi kolieskami velkosti 8 a 40, cize s prevodom 1:5 a druhy s ozubenymi kolieskami velkosti 12 a 24, cize prevodom 1:2, cim vznikne prevod 1:10, ktory pohybuje koleso s ciframi 0 az 9.

Nanho je napojena dalsia takato sada prevodov s pomerom 1:10 a dalsie koliesko s ciframi 0 az 9, aby mohli byt na nasom pocitadle otacok zobrazene aj dvojciferne cislice. Uplne vlavo su zobrazene desiatky, v strede jednotky a vlavo su desatiny.

 

 

Photos:

Videos:

Programs:

    Rating:

    1. Krajsie by bolo, keby ste namiesto číslic mali ručičku, ktorá by ukazovala na stupnici, pretože takto je to predsa len trocha "číslicový" a nie analógový počítač ale inak sa mi vaše riešenie páči

    2. Za úlohu Antikythera získavate 3b. Podarilo sa vám vytvoriť analógový počíač, ktorý počíta otáčky pomocou rôznych ozubených koliesok.

    3. Pekne poriešený prechod cez desiatku. Chválim aj za vysvetľujúce komentáre vo videu.

    4. Výborne, počítadlo otáčiek funguje pekne. Rozmýšľam aké zložité by bolo pridať znamienko, ktoré by ukazovalo, či bol pohyb v kladnom, alebo zápornom smere.


    Assignment: Brexit

    Princíp riešenia: Postavili sme robota, ktorý chodí po kruhovej dráhe (koľajniciach). Počas prvého kolečka si pomeria výšky všetkých stĺpov, vyhodnotí, ktorý z nich je druhý najvyšší, počas druhého kolečka ho nájde a zhodí.

    Konštrukcia: Použili sme koľajnice z lego vláčika a vyrobili sme z nich okruh, po ktorom môže robot jazdiť dokola. Náš robot pripomína vláčik - prvý vozeň-lokomotíva poháňa robota vpred pomocou jedného medium servo motora, a druhý vozeň má ultrazvukový senzor na meranie výšky stĺpikov a tiež zhadzovací mechanizmus. Ten pozostáva z jedného lineárneho akurátora, ktorý je poháňaný ďalším medium servo motorom. (Robot má aj dva color senzory, ktoré sme pôvodne plánovali použiť na detekovanie stĺpikov, ale zistili sme, že z takej vzdialenosti nič rozumné nenamerajú.)

    Program: Program pozostáva z troch častí:

    1. Robot spraví jedno kolečko (vypočítali sme, že je rovné približne 430 otáčkam motora) a po ceste sa pozerá, či ultrazvukový senzor nenameral niečo neobvyklé (okraj stĺpika alebo samotný stĺpik). To sa prejavuje tak, že hodnota tohto senzoru vyskočí z intervalu [11, 14]. Ak zaregistruje stĺpik, jeho hodnotu si uloží do pola a nasledujúcich niekoľko otáčok nič nesníma, aby nemal v poli viacero meraní zodpovedajúcich tomu istému stĺpiku.
    2. Už síce vieme, aké stĺpiky máme, ale ešte sme nezistili, ktorý z nich je druhý najvyšší.. Existuje aj riešenie s lineárnou časovou zložitosťou, ale to vôbec nie je treba, keďže máme pomerne málo stĺpikov, takže sme sa rozhodli nájsť druhý najvyšší stĺpik tak, že si stĺpiky striedime pomocou algoritmu Bubble Sort, a následne si vyberieme druhý stĺpik v tomto poradí. Pseudokód algoritmu Bubble Sort je takýto:
         Pre každé i v rozsahu 0 až počet meraní-1:
            Pre každé j v rozsahu 0 až i-1:
               Ak je meranie i < meranie j:
                 Prehoď merania i a j
      Toto sa dá rozumne urobiť aj s EV3 polami a operáciami na nich.
    3. Keď vieme, akú výšku ma druhý najvyšší stĺpik, označme si túto výšku x, a začneme zase chodiť po železnici a keď uvidíme nejaký stĺpik, ktorého výška je veľmi podobná x (v intervale [x-0.3, x+0.3]), zastavíme sa a tento stĺpik zhodíme.
     

    Photos:

    Videos:

    Programs:

    Rating:

    1. Zaujímavé - ja som si najväčšiu predtavil ako najširšiu, vy zasa najvyššiu :) Páči sa mi aj video z pohľadu vagónika. Trocha ma mrzia tie kolajnice, ale napokon, prečo nie.

    2. Za úlohu Brexit získavate 3b. Páči sa mi, že ste požili na riešenie úlohy kolajnice a video je nezvyčajne točené aj z "vláčika" :)

    3. Super kreatívne využitie LEGO súčiastok. Možno by som privítala situáciu s viac kockami.

    4. Ocenil by som viac obrázkov z konštrukcie pohonu vláčika, to je zaujímavé, jazdil pekne a plynulo. Všetko zdá sa funguje ako má. Otázne je, či na zistenie
    druhého najväčšieho prvku je potrebné pole triediť? A ak nie, ako by sa mohla zmeniť zložitosť algoritmu, ktorý by netriedil celé pole?
    Inak je riešenie veľmi pekné!