Logo Robotika.SK Faculty of Electrical Engineering and Information Technology, Slovak University of Technology  Logo Faculty of Mathematics, Physics and Informatics, Comenius University 

Team name: HomBoti

About the team: náš tím vznikol minulú sezónu. Teraz ho tvoríme dvaja bratia. Náš názov HomBoti sme si zvolili preto, že na rozdieľ od mnoho tímov neriešime zadania v škole alebo na krúžku, ale doma.

Assignment: Climber

Tím: HomBoti

Kolo: 2.

Úloha: Lezec

Náš robot – bodybuilder je prispôsobený na extrémne podmienky. Dokáže nájsť stred aj za silného vetra či krupobitia.

Konštrukcia nášho bodybuildera pripomína písmeno C.

Prvá časť – ruky je prispôsobená na pohyb po okraji útesu pingpongového stola. Pohyb vykonáva dômyselný pohyb koliesok, ktoré sú poháňané dvoma large motormi ukrytými v pleciach. Tento pohyb je vysoko stabilný a dokáže robota síce pomaly, ale isto posúvať po okraji útesu.

Druhá časť – chrbát. Jeho pevný chrbát je plný vymakaných svalov. Medzi nimi idú káble s poháňacími hmotami pre motory v rukách.

Tretia časť – nohy. Tu je ukryté centrum riadenia robota. Je to preto, že ťažký mozog vyvažuje robota, aby sa mohol lepšie pohybovať po útese. Z tohto mozgu vychádzajú aj všetky pohonné hmoty a zbierajú sa tu informácie o útese. Okrem toho tu sú ukryté aj špeciálne senzory, ktoré zistia okraj útesu (ultrazvukové senzory).

A nakoniec ešte hlava, ktorá je pripevnená medzi chrbtom a rukami. Tá nemá žiadnu úlohu.

 

Náš bodybuilder je špeciálny a nezačína pohybom doľava ako sa píše v zadaní, ale doprava (uvedomili sme si to, až keď sme mali hotové nastrihané video). Je schopný z akéhokoľvek miesta na útese akokoľvek dlhom nájsť stred a prísť na to miesto. Útes inej dĺžky vyhovujúci našemu prieberčivému  bodybuildrovi sme nenašli, no stred by aj tak našieľ. Bodybuilder ide najprv úplne na pravý okraj útesu, potom na úplný ľavý okraj a nakoniec vypočíta stred a premiestni sa na to miesto. Jeho presnosť je pri dĺžke asi 1,5 m tak 3 cm.

Popis programu je v programe.

Photos:

Videos:

Programs:

Rating:

1. Zostrojili ste pekné zariadenie, ktoré efektívne zmeria rozmery stola a nájde jeho stred, gratulujem. Nie je to síce lezec, ale iba nejaká závesná lanovka, hádam sa uplatní pri zlepšovaní nepriaznivej situácie v mestskej doprave. :)

2. Za úlohu Lezec získavate 2,8b. Robot sa mal podľa zadania pohybovaťsvojimi rukami, čo ale nie sú kolesá. Vidieť, že ste si dali záležať a úloha Vás bavila :)

3. Ozaj super zaznamenané z každého uhľa. Chválim. Krupobitie ma pobavilo. Ešte že to vydržal :)

4. Perfektné video, naozaj si zaslúži pochvalu! A samozrejme aj výborne splnená úloha, na tom stole je výborne vidno ako presne našiel ten stred. Super!
Akurát že je škoda, že robot len kolieskuje a skutočne nerúčkuje.

Assignment: Attendance System

tím: HomBoti

kolo: 2.

úloha č. 2

Keď sme sa zamysleli, ako vie zamestnenac čo najjednoduchšie sa nejako pípnuť, napadlo nás využiť farebné senzory. Každý zamestnanec dostane kombináciu dvoch farieb, ktorou sa vždy ráno a večer len pípne.

Náš robot dochádzkových hodín je preto konštrukciou veľmi jednoduchý. je zložený s kocky EV3 a dvoch colour senzorou, ktoré snímajú farby. Celé je to ešte esteticky obalené.

Každý zamestnanec má dielik jednej alebo dvoch farieb, ktorým sa vždy pípne. Sú farieb čiernej, modrej, zelenej a žltej.

S programovaním to bolo však omnoho zaujímavejšie.

Pretože nie sme moc zdatný programátory, toto bola pre nás veľká výzva. Skúšali sme niekoľko spôsobov, no bolo to veľmi zdĺhavé kvôli veľkosti programu, ktorý aplikácia Mindstorms EV3 moc nezvládala. 

Posledná ako tak fungujúca verzia sa nám však úplne sekla pri doladzovaní a vylepšovaní a odvtedy nešla zapnúť. Naštastie nejakú verziu sme mali už v robotovi a tak sme to mohli nahrať. Program tu vložený je čiastočne už vylepšený a čiastočne ešte nie oproti programu v robotovi vo videu. Tiež tam chýba popis programu a tak sa to pokúsime opísať tu:

Celý program sa skladá z dvoch hlavných častí - získavanie informácii počas týždňa a vypísaním informácii.

Získavanie informácii sa opakuje 5 krát (5 dní) pričom každý deň trvá 60 sekúnd. Na začiatku dňa resetuje čas a potom zobrazuje čas na displeji dokedy senzor nezaznamená farbu, alebo neuplynie 60 sekúnd. Ak senzor zaznamená niektorú farbu, program sa rozvetvý na 16 vetiev (4 farby x 4 farby). Z týchto 16 vetiev však sú niektoré rovnaké len otočené (čierno modrá a modro čierna). Podľa farby zistí, o ktorého zamestnanca ide a tomu pripíše do jeho zoznamu čas, kedy sa pípol. Chceli sme to ešte vylepšiť a obmedziť na dva časy za deň (príchod a odchod), a aj sme to začali, len nedalo sa nám to už dokončiť kvôli veľkej velkosti programu (počítač to už nezvládal otvoriť). Preto zamestnanec sa môže pípnuť aj 20 krát za deň. Po zapísaní času robot ešte vydá zvukový signál na potvrdenie. A program sa opäť vráti naspäť na zobrazovanie času na displeji a čaká na ďalšie pípnutia. Po piatich dňoch by mal mať robot všetky časy v rade a nedajú sa rozoznať. Toto by čiastočne vyriešil limit 2 za deň, len nemáme prgram na iných počítačoch a čas nás už tiež tlačil.

Zobrazovanie sme skúšali dvojaké. Buď sme nechali robota prehrať všetky časy jednotlyvých zamestnancv doradu, alebo sme pomocou tlačidiel urobili zobrazovanie konretných časov. Je t omnožstvo sľučiek za sebou, medzi ktorými sa dá pohybovať horným a dolním tlačidlom. Každá slučka zobrazuje časy niektorého zamestnanca. Plánovali sme ešte pridať výpis mena prípadne farieb pípatka zamestnanca pre lepšiu prehladnosť, no nevidalo. V každej slučke sa okrem toho dokola zobrazuje niektorý čas zo zoznamu zamestnanca. To ktorý čas zobrazuje vieš upraviť pomocou tlačidiel dolava a doprava. Tiež sú tam ešte nefungujúce detaily, no nemáme už čas na opravu.

Photos:

Videos:

Programs:

Rating:

1. Ďakujeme za toto riešenie, našli ste spôsob ako vytvoriť farebné kódy pre dostatočne veľa zamestnancov. Áno, tie výpisy veľmi potrebujú oznámiť okrem časov príchodov a odchodov aj nejaký kód zamestnanca. Asi by sa hodilo spraviť funkciu, ktorá čísla farieb skonvertuje na nejaké ID zamestnanca, aby ste mohli použiť pole na evidovanie ich príchodov a odchodov. Tým by sa program o hodne zjednodušil - aj keď bohužiaľ neviem, ako vyzerá, lebo všetky pokusy o jeho načítanie sa skončily pádom môjho LEGO MINDSTORMS Education EV3 Teacher Edition - po niekoľkých minútach "Loading..." to vždy položil a do logu napísal "System.ComponentModel.Win32Exception (0x80004005): Not enough quota is available to process this command!" Uf uf, vyzerá to tak, že tento program je naozaj komplikovaný, to ste asi mali čo robiť editovať tie ikonky... uf, po pol hodine a zatvorení MS Teams sa to nakoniec aspoň trošku otvorilo.... :D ...vidím pole :D ale stále svieti Loading... a CPU sa ide zblázniť. Nuž... :D ani sa nečudujem, že "nevídalo". :) Táto staršia verzia softvéru už nie je podporovaná, pri nejakej podobnej úlohe by som skúsil ten novší Scratch-ovský - aj tam sú zoznamy, s ktorými by sa to dalo pekne spraviť, aj keď v ňom nie je všetka funkcionalita ako v tomto staršom.

2. Za úlohu Dochádzkové hodiny získavate 2,9b. Páči sa mi, že ste skúšali rôzne spôsoby ako vyriešiť úlohu. Dochádzkové hodiny síce nie sú dokonalé, ale aj snaha sa cení :)

3. Je vidieť, že ste sa s programom potrápili, určite veľa naučili. Trochu mu ešte chýba k dokonalosti, ale je super, že sa zlepšujete.

4. Dvojfarebné kartičky sú super nápad! Škoda, že vám to na konci už nešlo, najmä ten výpis hodnôt je trocha nezrozumiteľný a nie je celkom jasné, ktorého zamestnanca sa toto cislo týka, mohlo by to byť prehľadnejšie. V zadaní sa tiež píše, že potrebujeme vedieť čas príchodu a odchodu a nie celkový odpracovaný čas.